René Magritte – Reinterpretare ideatica

Rupturile istorice pe care lucrarea de arta le suporta in conceptia originala despre alegorie pot fi prevestitoare catre o resurectie a acesteia. Walter Benjamin ofera o analiza complexa, afirmand ca transformarile la nivelul mijloacelor de reproducere a  unei opere de arta survin ulterior cu inca o serie de transformari la nivelul perceptiei si modului de existenta. Interpretarea de fata opereaza cu un concept, cel de ‘Aura’, pe care il poate avea o opera de arta in relatie inseparabila cu istoria si traditia ei, dar tehnologiile reproducerii mecanice nu fac nimic altceva decat sa o indeparteze de autenticitate si sa o castige in actualitate. Imaginea, odata obtinuta, ne ofera posibilitatea de a o poseda, fenomen cunoscut ca ‘reprezentarea’.

Tabloul lui Rene Magritte infatiseaza in mod realist o pipa, sub care scrie in limba franceza “Ceci n’est pas une pipe”. Contradictia dintre mesajul textual si cel iconic te indeamna la o confruntare intre sensorial si cognitiv, cu triumful celui din urma. In lucrarea originala,in tablou nu este nicio pipa, ci doar reprezentarea uneia.

Reproducerea mecanica a aurei unicatului (“Aceasta nu e o lucrare de Magritte”), manipuland doar textul, se orienteaza spre posibile repetitii (raportat la intreaga lume) si implicit spre actualitate. Dialogul propus este in sensul transformarii mecanice a intregului tablou, lipsind  astfel opera de arta intru totul de orice forma autentica.

magritte_treachery-of-images

magritte_treachery-of-images-2

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s